Ferengi

'Vreemde' kostuums in museum Villa Mondriaan

In museum Villa Mondriaan vindt de tentoonstelling Ferengi plaats. Door middel van installaties en uitbundige kostuums plaatst interdisciplinair kunstenaar Dienke Groenhout (1973) kleding in een nieuw daglicht; kleding als verlengstuk van ons lichaam en onze identiteit.

Zoals Piet Mondriaan zich liet inspireren door Winterswijk, Amsterdam, Parijs en New York, zo heeft Groenhout zich tevens laten inspireren door een veelvoud aan bestemmingen. Met haar stichting 'De Maakfabriek' werkte zij het afgelopen jaar als nomadisch kunstenaar samen met kunstenaars en culturele instellingen in Senegal, Namibia, Zambia, Tanzania, Ethiopië, Dubai, Iran en Servië. Tijdens deze reis kwam haar project Ferengi tot stand. “In de verschillende Afrikaanse l…

Lees verder

In museum Villa Mondriaan vindt de tentoonstelling Ferengi plaats. Door middel van installaties en uitbundige kostuums plaatst interdisciplinair kunstenaar Dienke Groenhout (1973) kleding in een nieuw daglicht; kleding als verlengstuk van ons lichaam en onze identiteit.

Zoals Piet Mondriaan zich liet inspireren door Winterswijk, Amsterdam, Parijs en New York, zo heeft Groenhout zich tevens laten inspireren door een veelvoud aan bestemmingen. Met haar stichting 'De Maakfabriek' werkte zij het afgelopen jaar als nomadisch kunstenaar samen met kunstenaars en culturele instellingen in Senegal, Namibia, Zambia, Tanzania, Ethiopië, Dubai, Iran en Servië. Tijdens deze reis kwam haar project Ferengi tot stand. “In de verschillende Afrikaanse landen die ik het afgelopen jaar heb bezocht had ik al een naam nog voor mensen mij kenden. Toubab, Musungu, Ferengi, allemaal woorden die zoiets als vreemdeling of 'witte' betekenen”, aldus Groenhout. Ons lichaam roept vooroordelen op, legt machtsverhoudingen bloot en draagt cultuur met zich mee. Kan een kledingstuk, als een verlengstuk van ons lichaam, onze identiteit transformeren? Kan een kledingstuk vooroordelen wegnemen en de meegedragen cultuur uitwissen? Hoe wordt de vreemdeling, de ferengi, benaderd, wanneer deze zijn eigen context en waarden kan aantrekken?

De tentoonstelling is opgebouwd uit kostuums die niet alleen een decoratieve functie hebben, maar ook de context en de identiteit van de maker communiceren. Hiervan zijn drie kostuums gemaakt door Groenhout. De andere kostuums zijn vervaardigd door Tamrat Gezahegne uit Ethiopië, Gígja Reynisdóttir uit IJsland en Valerie Asiimwe Amani uit Tanzania; kunstenaars die Groenhout heeft ontmoet tijdens haar reizen. Video’s van de performances waarin de kostuums worden gedragen, geven inzicht in de werking van het kostuum als verlengstuk van de identiteit. Tevens krijgt de bezoeker, als de coronamaatregelen het toelaten, de kans om ook zelf als ferengi een nieuwe identiteit aan te nemen. In de tentoonstellingsruimte vormen de kostuums een installatie, waarbij verschillende kostuumonderdelen aangetrokken kunnen worden.

Deze unieke tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland. Museum Villa Mondriaan wil het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland ook via deze weg van harte danken.

Naast de uitbundige kostuums van Groenhout, toont Villa Mondriaan tevens het werk van hedendaagse kunstenaar Klaas Gubbels. Gubbels brengt in het Arco-paviljoen een ode aan ‘het gewone’: koffiepotten, tafels en stoelen in allerlei formaten, talloze kleuren en verschillende materialen. Daarnaast gaat Mondriaan de dialoog aan met tijdgenoot Jan Toorop. Villa Mondriaan toont zowel de fascinerende artistieke zoektocht van de jonge Toorop naar zijn eigen stijl als de ontdekking door de oude Toorop van de zingeving van zijn kunstenaarsbestaan. op klompen door de modder lopen. Het paviljoen heeft het komende half jaar een geheel eigen landschap waar de bezoeker middenin staat.

Het werk van Van den Boorn oogt vrolijk door de kleurige confetti die danst door het beeld of de zwevende armen die elkaar vasthouden. Maar niks is minder waar: op de glanzende foto’s verschijnen rondom de bollen matte schimmen. Van den Boorn maakt maatschappijkritisch werk en poetst uit bestaande landschappen de menselijke aanwezigheid weg. Zo schildert ze militairen, grote toeristenhordes en vluchtelingen in nood weg. Er blijven verlaten landschappen over, wat een bevreemdend effect heeft. De spanning tussen de ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van de afwezige mens intrigeren.

Let op: 
het is verplicht om voor uw bezoek een ticket te bestellen, ook als u in het bezit bent van een museumkaart. Neem uw ticket geprint mee. Als u niet kunt printen, reserveer dan telefonisch. Heeft u gereserveerd, maar bent u niet meer in staat om te komen? Laat het ons weten via info@villamondriaan.nl.

Lees minder

Wanneer

  • elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 21 april 2021 t/m 19 september 202111.00 - 17.00 uur
  • maandag 24 mei 202111.00 - 17.00 uur
  • Dinsdag 27 april (Koningsdag) - Gesloten

Prijzen

  • Entree:
    Volwassenen: € 12,-
    Jeugd tot 18 jaar: gratis
    Groepen vanaf 10 personen: € 9,-
    Voor kinderen is er ook een gratis speurtocht door het museum.
    De museumkaart en ICOM-kaart geven vrije toegang.

Locatie

Neem alvast een kijkje