Transit Oost

Transit Oost Winterswijk

MUSEUMwerkplaats Transit Oost.

In het museumgedeelte worden bezoekers meegenomen naar de tijd van de textielindustrie, het kolenvervoer en het vroegere openbaar vervoer in Oost-Nederland en in het bijzonder in de Achterhoek.

Hun wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk de spoorwegen waren op nationaal en internationaal niveau maar zeker ook voor de ontwikkeling van de streek en vooral het dorp Winterswijk. Ze maken kennis met textielfabrikant Jan Willink, grondlegger van de spoorwegen in de Achterhoek. Ook zien ze de rol van de spoorwegen veranderen met de komst van vrachtwagens en autobussen. Vervolgens kwam in de jaren ’60 het aardgas uit Groningen, dat ervoor zorgde dat het kolenvervoer vervolgens verdween.

Bij de inrichting is bijzondere aandacht besteed aan de jeugdige bezoeker. Deze kan en mag op diverse onderdelen letterlijk de handen uit de mouwen steken.

Eyecatcher …

Lees verder

MUSEUMwerkplaats Transit Oost.

In het museumgedeelte worden bezoekers meegenomen naar de tijd van de textielindustrie, het kolenvervoer en het vroegere openbaar vervoer in Oost-Nederland en in het bijzonder in de Achterhoek.

Hun wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk de spoorwegen waren op nationaal en internationaal niveau maar zeker ook voor de ontwikkeling van de streek en vooral het dorp Winterswijk. Ze maken kennis met textielfabrikant Jan Willink, grondlegger van de spoorwegen in de Achterhoek. Ook zien ze de rol van de spoorwegen veranderen met de komst van vrachtwagens en autobussen. Vervolgens kwam in de jaren ’60 het aardgas uit Groningen, dat ervoor zorgde dat het kolenvervoer vervolgens verdween.

Bij de inrichting is bijzondere aandacht besteed aan de jeugdige bezoeker. Deze kan en mag op diverse onderdelen letterlijk de handen uit de mouwen steken.

Eyecatcher is de grote modelbaan van Winterswijkse spooremplacement  waarmee het in 1983 allemaal begonnen. De modelbaan ( 15 m lang en 4 m breed) was tot 2015 te bezichtigen in het voormalige GOLS-station. Door een herbestemming  van dit gebouw moest de modelbaan verhuizen. Hij is daarvoor als een soort legpuzzel in 20 delen gezaagd, die werden verhuisd naar de nieuwe museumwerkplaats. De afgelopen 2 jaar hebben vrijwilligers hard gewerkt om de modelbaan weer opnieuw op te zetten en toonbaar te maken voor het publiek. Dit bleef niet beperkt tot het weer aan elkaar plakken van de  segmenten. De modelbaan is voorzien van een geheel nieuwe onderbouwconstructie waarbij de hoogte met 15 cm is verhoogd waardoor de “inkijk”  is verbeterd . De baan is nu aan alle zijden te bezichtigen. Het landschap (scenery in vaktermen) is vrijwel volledig vernieuwd, waarbij gebruik gemaakt is van de nieuwste middelen en technieken. De zaagnaden zijn volledig weggewerkt. Veel van de gebouwen zijn hersteld en opgeknapt. Rond de baan is nu een omlijsting aangebracht met passende foto’s met tekst. Tenslotte hangen boven de modelbaan professionele verlichtingsrails met spots, die het geheel en ook de details fraai aanlichten. De renovatie van de modelbaan werd mede mogelijk door een bijdrage uit het  Rabo-Cultuurfonds. De modelbaan houdt de herinneringen aan het spoorwegknooppunt Winterswijk levend. De baan geeft een zeer getrouw beeld van het emplacement omstreeks 1928. Een unieke weergave van een verdwenen werkelijkheid: In de kleuren van toen en met de treinen van toen. Een aanblik die bezoekers niet snel zullen vergeten.

Archief

De stichting Transit Oost beschikt ook over een uitgebreid archief met foto’s documentatie en attributen, waarvan slechts een gedeelte wordt getoond, maar die een belangrijke bron vormt voor wisselende exposities om ook in de toekomst de museumwerkplaats voor het publiek aantrekkelijk te houden.

MuseumWERKPLAATS

Transit Oost beschikt over een aantal historische voertuigen die (deels) in de werkplaats te zien zijn. De collectie mobiel erfgoed geeft een goed beeld hoe het openbaar vervoer op de weg zich heeft ontwikkeld. Van de eerste T-Ford bus uit 1923 van de Geldersche Tramwegen (GTW) tot de laatste bus van de Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM), die nog tot eind jaren ’90  dienst deed.

Verder is er een dieseltreinstel DE2, ook wel bekend als de “Blauwe Engel”. Deze treinen werden in de jaren ’50 door de Nederlandse Spoorwegen in dienst genomen en hebben tot in de jaren ’90 in de Achterhoek gereden. De “Blauwe Engel” is voor veel spoorliefhebbers een waar icoon. Verder is er nog een rangeerlok uit de 200/300 serie, beter bekend als de 'Sik'. Deze waren veel te zien op het Winterswijkse emplacement.

Samenwerking

De museumwerkplaats is tot stand gekomen dankzij financiële steun van de provincie Gelderland en de gemeente Winterswijk. De inrichting van het museum is mogelijk gemaakt door bijdragen uit de volgende fondsen: het VSB-fonds,  het Roelvinkfonds, het ANWB-fonds, het fonds Ziekenzorg en het Henk van Ommen-fonds. Maar ook door bijdragen van particulieren via de bielzenactie, door donaties en schenkingen van documenten en voorwerpen. Ook het bedrijfsleven leverde bijdragen o.a. via kortingen en gratis geleverde diensten..

Voor het in stand houden van de museumwerkplaats is het van belang, dat de exploitatielasten kunnen worden gedekt door inkomsten. Cruciaal zijn de opbrengsten uit de verhuur van één spoor in de werkplaats aan vervoersbedrijven. Met Arriva konden werd een contract voor de komende jaren sluiten. Ook andere vervoerders kunnen van deze voorziening gebruik maken en dat is inmiddels ook al gebeurd. Tevens geeft de aanwezigheid van commerciële vervoerders met modern materieel een bijzondere, wellicht unieke dimensie aan de museum-werkplaats.

Naam

De term 'Transit' in de naam van de stichting duidt op verbinding. Binnen de museumwerkplaats zijn er verschillende groepen met elkaar verbonden: overheden, bedrijven, scholen, de Sociale Dienst, het Winterswijkse verenigings-leven en onze vrijwilligers. Maar het verwijst ook naar grensoverschrijdende verbindingen. Zoals ook de samenwerking die Transit Oost onderhoudt met organisaties aan de andere zijde van de grens.

Lees minder

Wanneer

  • elke woensdag en zaterdag t/m 27 oktober 201810.00 - 16.00 uur
  • elke zondag t/m 30 september 201812.00 - 16.00 uur
  • zaterdag 22 december 201810.00 - 16.00 uur
  • zondag 23 december 201812.00 - 16.00 uur
  • zaterdag 29 december 201810.00 - 16.00 uur
  • zondag 30 december 201812.00 - 16.00 uur
  • We zijn gesloten in het weekend van het Volksfeest. Kijk voor een overzicht van alle openingsdagen op www.transitoost.nl

Prijzen

  • Je hebt toegang tot het museum en kunt onder begeleiding de werkplaats bezoeken.
    Volwassenen: € 5,=
    Kinderen van 4 t/m 12 jaar: € 2,50
    Kinderen van 0 t/m 3 jaar: Gratis
    Donateurs (op vertoon van vriendenpas): Gratis
    Begeleider van bezoeker met handicap*: Gratis
    *Begeleiders van bezoekers die aantoonbaar niet zelfstandig het museum kunnen bezoeken krijgen gratis toegang tot het museum. (Maximaal 1 begeleider per bezoeker).

    Groepsbezoeken
    Breng samen met je schoolklas, collega’s of buurtvereniging een bezoek aan de museumwerkplaats. Dan profiteert u van vele voordelen. Van een korting op de entreeprijzen tot de persoonlijke begeleiding door een gastheer.

    Reserveer
    Meld de komst van een groep altijd bij ons aan. Alleen dan kunnen wij zorgen voor voldoende
    begeleiding. Onderstaande tarieven zijn alleen van toepassing op groepen die vroegtijdig hebben
    gereserveerd.

    10 t/m 15 volwassenen: € 4,50 p.p. *
    16 t/m 25 volwassenen: € 4,= p.p. *
    26 t/m 40 volwassenen: € 3,50 p.p. *
    Meer dan 40 volwassenen op aanvraag
    *Deze tarieven zijn alleen van toepassing op groepen die vroegtijdig hebben gereserveerd.

Neem alvast een kijkje

Locatie